Chceš byť univerzálny športovec? Daj sa na crossfit!

  • Sharebar

Cítiš sa znudený neustálym opakovaním sérií, dvíhaním ťažkým váh, kladením dôrazu na základné cviky (tlaky, drepy, zhyby)? Tvoje výsledky, výkon začal stagnovať, alebo len jednoducho potrebuješ zmenu?

Ako vznikol?

Niekoľko 10-tok rokov dozadu si mladý gymnasta Greg Glassman povedal, že chce byť ešte silnejší ako je. Zistil, že s použitím činiek a jednoručiek predčil vo svojom silovom výkone akéhokoľvek gymnastu, ktorého dovtedy poznal a ktorý cvičil iba s váhou vlastného tela. Greg sa stále pohyboval v komunitách športujúcich ľudí a vo väčšine športov pred ostatnými vynikal. Dokázal ich poraziť v behu, bicyklovaní, atletike. Nemohol nájsť človeka, ktorý by ho bol porazil vo všetkých druhoch športov, no z času na čas, našiel niekoho, kto ho dokázal poraziť iba v jednej oblasti. A Glassman si začal klásť otázku, akú cenu platíme za takzvanú ‘’expertízu’’ v určitom športe. Bežec na dlhé trate bude mať krásne dlhé svaly, vyrysované štíhle telo, perfektnú vytrvalosť, no nikdy hrudník ako kulturista, či viditeľne vysekané tehličky na bruchu. Vysokohorská cyklistka bude mať perfektnú kondičku, vo vysokej intenzite bude schopná makať aj v čase, keď to už ostatní dávno vzdali, no nikdy nebude mať nohy štíhle ako laň. Vzpierač bude lámať silové rekordy ako nikto iný, no pri dlhšej vysokohorskej túre sa zadýcha viac ako jeho kolega bežec a bude za ním vo vytrvalosti zaostávať.

Čo s tým má spoločné crossfit?

Takže späť ku crossfitu. V angličtine sa pre to používa prirovnanie ‘’ Jack of all trades, master of none’’, čo v preklade popisuje osobu, ktorá je univerzálne zdatná a výkonná vo všetkých činnostiach, no extrémne nevyniká ani v jednej (nie je expertom). Stratégiu riadiacu sa týmto heslom používa i crossfitový tréning. Jeho cieľom nie je vycibriť určité špecializované schopnosti či fitness danosti. Cieľom je celková fyzická pripravenosť. Ak, si prívržencom crossfitu, ver, že týchto 10 kľúčových kvalít u teba budú mať pri poctivom tréningu, už len pozitívny trend :

  • kondícia kardiovaskulárneho systému
  • vytrvalosť a výdrž
  • sila a výbušnosť
  • rýchlosť
  • flexibilita a obratnosť
  • koordinácia a balans
  • precíznosť pohybov

Tieto schopnosti môžeš budovať inkorporovaním pohybov z rôznych disciplín, ako sú gymnastika, bodybuilding, vzprieračstvo, šprint a iné formy vysokointenzívnych športov. Navyše crossfit podporuje merateľné výsledky, keďže kladie dôraz na určité špecifické vzdialenosti, pohyby, za vymedzený čas.  

Crossfit sa sústredí na neustále obmieňanie funkčných pohybov pri vysokej intenzite, pomocou ktorých prispieva k vytvoreniu celkovej fyzickej kondície.

Kde začať?

Vo väčších mestách už bezproblémov nájdeš fitnesscentrá s funkčnými halami vybavenými rôznymi pomôckami, kde pravidelne prebiehajú skupinové crossfitové cvičenia s trénerom. Osobný kondičný tréner ti vie crossfitový plan vypracovať i individuálne a v každej lepšej posilke sa nájdu funkčné pomôcky, ktoré ti zapracuje do tréningu. Neskôr, v pokročilejších štádiách, keď už poznáš základy, i svoje osobné fyzické hranice (,aby si sa hneď na začiatok neprepol/a), si budeš vedieť tréning skoncipovať i sám/sama.

Niektoré články si môžu prečítať celé len prihlásený užívatelia.

  • Pre zobrazenie kompletného obsahu je potrebné sa prihlásiť.
  • V prípade, že ešte nemáte u nás zriadený používateľský účet, tak sa zaregistrujte.
Kategória: 

Vytvoriť nový účet