Cítiš sa pod psa? Chýba ti pohyb!

  • Sharebar

Myslíš si, že pekná figúra, či dobrá kondička a možnosť dovoliť si zjesť o čosi viac sladkého, je hlavným prínosom toho, že športuješ? Ak áno, tak ťa rada vyvediem z omylu. Život si bez športu neviem predstaviť, kvôli tomu, že sa vďaka nemu cítim dobre. Nabudzuje ma, motivuje ma, povzbudzuje v ťažkých chvíľach, a tie krásne robí ešte krajšími. Vďaka nemu prežívam všetko omnoho intenzívnejšie. Tým myslím naozaj všetko :). Potrebujem sa aspoň 2-krát do týždňa úplne zničiť a vypotiť a zvyšné dni, prípadne, tráviť ľahším tréningom. Čím to je?

Okrem nespočetných zdravotných prínosov (po fyzickej stránke), má šport neskutočný vplyv na tvoju psychiku. Nie je to len druhotný efekt, čím mám na mysli efekt ,,Keďže, robím niečo pre seba, vyzerám lepšie a baví ma to, cítim sa fajn”. Fyzická aktivita má aj priamy vplyv na to, ako sa cítime. Ovplyvňuje hladinu a vylučovanie mnohých hormónov, ktorých efekt si môžeš prečítať v nasledovných riadkoch...

Endorfíny a eufória

Okrem toho, že tieto telesné opioidy, tvoriace sa v častiach mozgu ako epifýza, hypofýza a hypotalamus, navodzujú pocity eufórie, redukujú napätie, úzkosť a dokonca znižujú chuť do jedla. Okrem iných aktivít, sa uvoľňujú pri športovej námahe. Často sú nazývané prirodzenými analgetikami, keďže dokážu redukovať telesnú reakciu na bolesť. Presnejšie povedané, pocity eufórie, ktoré prinášajú, potláčajú pocit bolesti. Tá sa po poklese hladiny endorfínov, samozrejme, nakoniec dostaví. Prinášajú podobný účinok, ako morfium, no na rozdiel od neho, nevedú k zdraviu škodlivej závislosti. Časom sa na športe, vďaka nim staneš závislým, no odvykaciu kúru ti, pravdepodobne, nikto nenaindikuje. Vďaka endorfínom predchádzaš pocitom úzkosti a depresie, redukuješ úroveň stresu, podporuješ sebavedomie a zdravý spánok.

Zaujímavý je efekt endorfínov na výkonnosť organizmu - pravdepodobne, nám umožňujú podať výkon až na hranici našich možností. V angličtine sa pre tento jav používa termín "runner's high"- tento efekt zahŕňa najmä mobilizáciu tukových a glykogénových zásob. Pochopiteľne v tomto prípade, je endorfín adrenalín-synergistickým hormónom (čiže, v tomto smere má rovnakú funkciu). Rozdiel medzi adrenalínom a endorfínmi je v tom, že adrenalín sa vyplavuje ako okamžitá odpoveď na stres a námahu, zatiaľ, čo endorfíny sa uvoľňujú neskôr a postupne.

Tyroxín a nabudenie

Tento hormón tvoriaci sa v štítnej žľaze ovplyvňujúci metabolizmus prakticky všetkých buniek, vzrastá v krvi pri cvičení až o 30 %. Jeho zvýšená hladina pretrváva ešte niekoľko hodín po ukončení telesnej aktivity, (v závislosti od dĺžky a intenzity cvičenia). Pôsobí na náš organizmus energizujúco, v dôsledku čoho, telo spáli omnoho viac energie, ako keď sa cíti unavené. Ak, sa cítime dobre a plní energie, potom dosahujeme pri športe vyšší výkon, čo zas, spätne posilňuje náš dobrý pocit z daného výkonu.

Dopamín a vzrušenie  

Pokiaľ, nezažívaš nič nové, vzrušujúce, neočakávané, či neznáme, aspoň, pomocou športovej aktivity si zabezpečíš zvýšenie hladiny tohto úžasného hormónu a neurotransmiteru. Okrem toho, sa vyplavuje pri sexe, keď sme odmeňovaní, motivovaní, či potešení. Dopamín podporuje naše pocity šťastia, radosti, navodzuje pocit podobný tomu, pred blížiacou sa odmenou. Vyvoláva pocity “chtíču’’, aktivizuje sexuálne správanie. Jeho produkciu v tele podporujú, najmä, intenzívne pohyby, pri ktorých zladíš ramená a nohy, a tým pádom aj pravú a ľavú časť tela.

Estrogén a nálada

Vedel/a si, že tento “ženský hormón’’ zvyšuje spaľovanie tukových zásob, zrýchľuje bazálny metabolizmus, zlepšuje náladu a libido? Pri cvičení sa u žien zvyšuje produkcia tohto hormónu z pohlavných žliaz. Zvýšená hladina estrogénu po cvičení ostáva 1-4 hodiny.

Testosterón a sebadôvera

Testosterón je dôležitým hormónom tak pre mužov, ako aj ženy, a to v prvom rade pri raste a udržiavaní svalovej hmoty. Zvyšuje bazálny metabolizmus, znižuje telesný tuk a zvyšuje pocit sebadôvery. Hladina testostéronu v krvi stúpa približne po 20 minútach cvičenia a udrží sa na tejto úrovni jednu až tri hodiny po cvičení.

Serotonín a životný optimizmus

Hovoríš si, ako to, že tvoja kolegyňa má neustále, tak znechucujúco optimistický pohľad na život? A čo je ešte prekvapivejšie, o to viac, sa jej aj rôzne optimistické scenáre napĺňajú? Možno sa len proste môže pochváliť vyššími úrovňami serotonínu.

Nielen konzumácia určitého druhu jedla, ale i šport stimuluje produkciu serotonínu v mozgu. Serotonín nám umožňuje nad vecami sa povzniesť, prináša nám pozitívnu náladu (cítenie sa byť ‘’nad vecou‘‘), uvoľnenosť, pod jeho vplyvom sa cítiš veselý. Môže byť príčinou, vďaka čomu, sa cítiš nasýtený (zbavuje nutkania neustále niečo jesť, robiť, vymýšľať, proste sa cítiš fajn tak, ako to je).

Melatonín a zdravý spánok

Tento hormón je zodpovedný za zdravý spánok a pekné sny. Serotonín sa v malom mozgu premieňa na melatonín. Tento jav nastáva za šera, pri stmievaní. Čím je menšia koncentrácia hladiny serotonínu v mozgu, tým menej melatonínu sa z neho premení, čo je príčinou bezdôvodnej depresie. Čím je väčšia koncentrácia hladiny serotonínu, tým je v mozgu viacej melatonínu a dôsledkom je hlboký, zdravý spánok a prijemne sny. Fascinujúce, ako to jedno s druhým súvisí, však?

Adrenalín a jeho využitie (športom či útokom na mamuta)

I keď šport je pre teba príjemnou aktivitou (verím tomu, že je :-) ), každá záťaž je pre telo do istej miery stresom. Prirodzenou odpoveďou na takýto stres je vylúčenie adrenalínu. Tento hormón nám pomáha zmobilizovať sa. Bol evolučne vyvinutý na to, aby nám umožnil efektívnu obranu pred nebezpečenstvom – útok alebo útek. Reakciou je zvýšenie všetkých telesných funkcií, ktoré podporujú pohyb, mobilizáciu. Krv začne v žilách prúdiť rýchlejśie, srdce bije na poplach, pumpuje ostošesť, dych je zrýchlený a plytkejší, telo odolnejšie voči bolesti a oveľa výkonnejšie. Ak, ale v takomto stresovom režime pretrvávame bez následného pohybu (,keďže nás telo celý tento čas pripravuje na útek pred mamutom, či lov), je to pre neho nepochopiteľná reakcia. A preto vravíme, že dlhodobý stres je nebezpečný (ten mimo športov, po ktorom žiaden pohyb nenasleduje), keďže nedochádza k akémusi naplneniu vysokej aktivačnej úrovne organizmu. Adrenalín nemá možnosť odbúrať sa, a tak sa ukladá. Skenovanie mozgov ľudí, ktorí trpeli dlhodobým stresom ukazujú, že sa ich hipokampus zmenšil. Ich schopnosť plánovať, sústrediť sa, rýchlo sa učiť, myslieť dopredu a konať rozhodne, bola ohrozená v dôsledku dlhodobej záplavy stresových hormónov na telo a mozog. Vidíš, pohyb je dôležitý i z tohto hľadiska. Pomáha využiť adrenalín, ktorý sa nemusel zvýšiť zrovna preto, lebo si sa práve chystal/a skočiť bungee-jumping, no stačil jeden meeting s nespokojným zákazníkom, či rozzúreným šéfom. 

Nepochybne, dávka pohybu neodmysliteľne patrí k životu. Žijeme v dynamickom období, naháňame sa za kariérou, stresujeme sa, no mnohí z nás, zároveň celý deň sedíme za počítačom. Na takýto životný štýl sa ešte ani homo sapiens sapiens recens nestihol evolučne prispôsobiť. Preto, sa snažme telu dodať pohyb, ktorý ono zatiaľ ešte stále od nás očakáva, a budeme sa cítiť skvele, nielen po fyzickej, ale i po duševnej stránke. 

Niektoré články si môžu prečítať celé len prihlásený užívatelia.

  • Pre zobrazenie kompletného obsahu je potrebné sa prihlásiť.
  • V prípade, že ešte nemáte u nás zriadený používateľský účet, tak sa zaregistrujte.
Kategória: 
Cieľ: 

Vytvoriť nový účet