Človek ako vytrvalec a beh cez špičky verzus päty

  • Sharebar

Možno si hovoríš, že sa o tom zbytočne veľa diskutuje, možno máš na to naopak vyhranený názor. Je technicky správne dopadať pri behu na špičky, alebo na päty?

Výksumy ukazujú, že až 80% bežcov v klasickej obuvi, dopadá na päty. Väčšina klasických bežeckých topánok, má odpruženú pätu, ktorá tlmí náraz a prenáša dopadové sily na väčšiu plochu. Sklon obuvi je ďalším plus, ktoré nahráva došľapu na pätu. Keďže medzipodošva topánky je pod pätou hrubšia, ako pod špičkou, dopad na pätu je takto prirodzenejší.

Čo v prípade, že hovoríme o behu naboso? McDougall vo svojom bestselleri "Zrodení k behu" odhaľuje koncept behania na boso. Píše o teórii harvardských vedcov, podľa ktorých sme my, ako ľudia, konštruovaní pre beh na boso a bežecké topánky, naše schopnosti len brzdia a zhoršujú. Títo vedci tvrdia, že ľudia sú rodení bežci na dlhé vzdialenosti a že naše telá sú pre tento účel prispôsobené. Práve preto máme Achillovu šľachu, klenuté chodidlá, veľké zadky a šijový väz vzadu na krku (,aby sme udržali za behu hlavu v kľude).

McDougall tvrdí, že k tak častým zraneniam u bežcov dochádza práve z dôvodu, že došľapujú najprv na pätu. Naše telo je dokonalým nástrojom na beh, ktorý prešiel testovaním a dolaďovaním trvajúcim milióny rokov. Nepotrebujeme žiadne moderné vynálezy v podobe špeciálnej bežeckej obuvi, aby sme mohli robiť niečo, čo robíme už celé tisícročia.

Podľa rôznych štúdií sa ročne zraní 30 až 70% bežcov. Žiadna z nich zatiaľ nedokázala, že dopad na pätu riziko zranení zvyšuje, veľa odborníkov sa však k tejto hypotéze prikláňa.

Istý vedec Daniel Lieberman, podložil svoje myšlienky štúdiom keňských bežcov. Pretože Keňania vyrastajú i behajú naboso, majú úplne odlišný štýl behu. Nedošľapujú najprv na pätu, ale najprv na prednú časť nohy. Podľa niektorých prístupov, takto znižujú riziko zranenia. No nielen to! Takýto beh je i omnoho efektívnejší. Niet divu, že s Keňanmi nevieme udržať tempo.

Podľa uvedenej teórie, by sme sa my, ako ľudia, mali snažiť pridŕžať sa nám prirodzenému spôsobu pohybu. Možno, by sme takto tempo s Keňanmi raz udržali. :-) Podľa vyššie spomenutej harvardskej štúdie, ľudia sú dokonca olympijskými šampiónmi svetu zvierat, čo sa týka vytrvalostného behu.  Aj keď pri šprinte sme bolestne pomalší, než väčšina štvornožcov, napríklad gepard, kôň, králik, či stovky iných, naša obsrovská výhoda spočíva v tom, že sa dokážeme ochladzovať potením i v pohybe. Toto väčšina zvierat nedokáže – musí sa pri prehriatí zastaviť a prebytočné teplo vydýchať. Naši predkovia dokázali doslova ‘’uhnať ’’ antilopu – uloviť ju naháňaním, až dokiaľ doslova neskolabovala od prehriatia. Kniha McDougalla Zrodení k behu, hovorí o obyvateľoch buše v namibíjskej púšti Kalahari, ktorí takto lovia dodnes.

No, aby sme sa vrátili k myšlienke behu na boso... Hovoríš si – behať na boso? Po meste? A čo rozbité sklo na chodníku, či ostrý štrk a špina? Pre tieto účely, už bolo samozrejme vynájdené riešenie – takzvaná ‘’Barefoot obuv‘’. Slovo barefoot pochádza z anglického slova a v preklade znamená ‘’bosé topánky’’. Je vybavená ultratenkou podrážkou (3-6 mm) – tak, aby zapezpečila maximálnu propriocepciu, teda polohocit – vnímanie povrchu cez receptory umiestnené v chodidlách. No na päte nanájdeš žiaden tlmič, ako to býva v prípade väčšiny bežeckej obuvi. Barefooty majú taktiež nulový ‘’drop ‘’ – nulový sklon medzi špičkou a pätou. Pri chôdzi a behu máš takto prirodzený postoj, kedy päta nie je vyššie než špička a chodidlo môže prirodzene pracovať. Aspoň takto vymenúvajú výhody minimalistickej obuvi jej výrobcovia.

Všetko má svoje pre, aj proti. Keďze od narodenia nosíš na sebe obuv a možno si aj zvyknutý/á na bežecké topánky s odpruženou pätou, bolo by hlúpe ihneď zo dňa na deň ich odhodiť, a proste len tak začať behať na boso. Je priam nevyhnutné, začínať opatrne. Napríklad, začať iba chôdzou, alebo behom do 1 kilometra (a zvyšok absolvovať v doterajšej obuvi). Každý týždeň pridávať 10% v prospech topánkového minimalizmu. V prípade bolesti, či iných problémov beh hneď preruš.

Niektoré články si môžu prečítať celé len prihlásený užívatelia.

  • Pre zobrazenie kompletného obsahu je potrebné sa prihlásiť.
  • V prípade, že ešte nemáte u nás zriadený používateľský účet, tak sa zaregistrujte.
Kategória: 
Cieľ: 

Vytvoriť nový účet