Moderný funkčný tréning, fyziotréning

  • Sharebar

Prečo vlastne ľudia cvičia? Chcú dobre vyzerať v plavkách, mať vypracované a pevné telo, páčiť sa. Vo všeobecnosti panuje predstava (dovolím si ju nazvať stereotypom), že ľudia, ktorí navštevujú posilňovne, sú zahľadení do svojho vzhľadu a tento šport robia iba v spomenutom záujme. Povedzme si úprimne, bez vetra sa ani lístok nepohne. V priestoroch fitness centier zaručene narazíte i na takéto typy (pravdepodobne kdesi v blízkosti zrkadiel). Som ale presvedčená, že posilňovanie má aj iné motivátory. Osobne zbožňujem ten pocit, kedy dokážem vedome ovládať a precítiť stále viac svalov a fascinuje ma vedomie, čo všetko ľudské telo dokáže a ako sa v priebehu cvičenia časom mení, a tiež pocit, že toto všetko je totálne v mojich rukách. Ďalším silným motivátorom je zdravotná stránka a využiteľnosť výsledkov cvičenia vo svojom bežnom živote, čo je trendy v západných krajinách a postupne preráža i ku nám.

Fyziotréning je koncept cvičenia, ktorého cieľom je upevniť zdravie a dodať telu peknú formu (Švejcar, Šťastný, 2013). Funkčný tréning (fyziotréning) je, ale hlavne o zdraví a funkčnosti pre náš život. Jeho predpokladom je porozumenie vlastnému telu, práca s telesnými pocitmi, vytvorenie si akejsi “vnútornej telesnej mapy“ .

Predstav si ženu, ktorej tréning okrem iného zahŕňa i bicepsové zdvihy-s jednoručkami, zdvihy na Scottovej lavici, zdvihy dlhej činky a následne kladky nadhmatom 2 krát týždenne. Výsledkom bude okrem iného i krásne vypracovaný biceps, chodiť v tričku sa hanbiť, v žiadnom prípade nebude. Môže sa však stať, že nebude schopná dvihnúť na ruky svojho 15 kilového kráľovského pudlíka (nepreháňam, je naozaj vypasený). Funkčný tréning zahŕňa cviky, ktoré majú priamu spojitosť s aktivitami z každodenného života. Dvihnutie pudla by malo ísť bez ujmy na zdraví a bez rupnutia v kĺboch.

Funkčný tréning vylučuje izolované cviky, pozná iba komplexné pohyby, pretože pri činnostiach bežného života sa zapájajú viaceré svalové partie naraz a pracujú vo vzájomnej súčinnosti. Ide o univerzálne pohybové modely, ktoré naše telo pozná. Drep je vlastne imitácia postavenia sa zo sedu, mŕtvy ťah je zodvihnutie pudla zo zeme. Push press, push jerk (,rôzne nadhody) je vlastne dvihnutie objektu nad hlavu (ten moment. keď si vo vlaku chceš vyložiť kufor nad hlavu a v polovici pohybu zistíš, že na to silovo nestačíš, spolucestujúci sa namiesto pomoci len prizerajú a ty sa tam kymáceš, až kým sa kufor tragicky nezrúti na zem-po čom, sa samozrejme, tváriš veľmi nenútene, akože si ho zhodila naschvál).

Funkčný tréning je takisto tréningom športovcov, šitým na ich mieru, zostaveným tak, aby cviky účelne podporovali typy pohybov, potrebných v danom športe. Basketbalista bude cvičiť drepy s výskokom, hod medicinbalom, člnkový beh, bude spevňovať svaly a šľachy okolo kolena (,aby predišiel jeho zraneniam, ktoré je typické pre tento druh športu). Golfista sa bude snažiť spevniť ramená, rotátorovú manžetu (súbor svalov spevňujúcich ramenný kĺb), či šikmé svaly brucha.

Tréning môže byť šitý na mieru i tvojmu povolaniu. V tomto prípade sa snažíš zdokonaliť často využívané pohyby, ale i uvoľniť preťažené svaly. Profesionálny šofér sa zameria na strečing lýtok, stehien a horných trapézov a na posilnenie svalov zápästia.

Najlepšie si funkčne zacvičíš vo fitku, ktoré disponuje nielen starým dobrým železom, ale i množstvom moderných pomôcok a náradí (kettlebell, TRX, plyometrická bedňa, core bags, medicinball, flexibar, BOSU, indoboard,...).

Pamätaj, že dnešný spôsob života, v sebe nesie riziko tzv. hypokinézy, teda nedostatku pohybu. Niekedy sa môže ešte kombinovať s preťažením, spôsobeným nesprávne zvoleným cvičením/technikou cvičenia. Ty si už, ale informovaný o tom, čo to je funkčný tréning, a možno, som ťa trošku aj motivovala, si ho vyskúšať. V prípade, že áno, si na dobrej ceste vyššie, vyhnúť sa spomenutému riziku.

Niektoré články si môžu prečítať celé len prihlásený užívatelia.

  • Pre zobrazenie kompletného obsahu je potrebné sa prihlásiť.
  • V prípade, že ešte nemáte u nás zriadený používateľský účet, tak sa zaregistrujte.
Kategória: 

Vytvoriť nový účet