Prirodzený svalový korzet

  • Sharebar

 

Čo myslíte, ktorý spôsob prevedenia takzvanej dosky (alebo vzporu) je správnejší?

 

Takto áno….

Takto nie….

Vieš prečo a v čom spočíva rozdiel?

Cvičenkyňa na prvom obrázku zrejme vie, ako má zapájať svaly hlbokého stabilizačného systému (ďalej HSS), ktoré  tvoria istý korzet, chrániaci našu kostru.

Poznáme ho aj pod pomenovaním CORE, čo znamená niečo ako stred tela. Tvoria ho 4 základné skupiny svalov, a to Bránica, Transversus abdominis (Priečny brušný sval), Erector spinae (Vzpriamovače chrbtice) a svaly panvového dna. Tieto svaly môžu pôsobiť ako izometrický alebo dynamický stabilizátor pre pohyb, prenos sily z jednej končatiny na druhú, alebo iniciovať pohyb samotný.

Posilňovanie svalstva HSS má o čosi iný účinok, ako ‘’pumpovanie’’ povrchových svalov. Jeho posilňovaním si osvojujeme lepšiu schopnosť aktivácie svalov, správnejšie držanie tela, zlepšujeme rovnováhu a koordináciu, budujeme akýsi ‘’korzet’’ okolo nášho trupu, ktorý chráni kosti, kĺby pred prípadným zranením.

Čo sa stane pri aktivácii svalstva HSS?

  • Chrbtica sa v najväčšej možnej miere postaví do ‘’fyziologického’’ postavenia. (Je to postavenie, ktoré je telu prirodzené, zdravé. Ak všetko funguje, tak ako má, nazývame javy v našom tele ako fyziologické)
  • Medzistavcové platničky, ktoré oddeľujú stavce a chránia ich, sa uvoľnia (poloha zabraňujúca nesprávnemu tlaku)
  • Kĺby tela sa dostanú do fyziologického postavenia
  • Svaly sa uvoľnia, dostanú sa do stavu svojho prirodzeného napätia

Toto samozrejme platí, keď nie sme nositeľmi extrémnych telesných dysbalancií (napr. skrátené/ochabnuté svalstvo), ktoré sú natoľko zafixované, že telu bránia sa dostať opäť do svojej fyziologickej polohy. Aj s týmto sa samozrejme dá bojovať (pomocou strečingu, uvoľňovacích cvičení, rôznych rehabilitačných metód, kombinovaním s posilňovaním stredu tela).

Na čo presne ti CORE slúži?

Prvý dojem nadovšetko…

Tieto svaly dokážu ovplyvniť to, ako zapôsobíš. Veď nie je tajomstvom, že držanie tela je jeden z najvplyvnejších faktorov prvého dojmu, ktorý v iných vzbudzuješ.

Prevencia lepšia ako liečba...

Svaly stabilizačného systému pri svojom správnom fungovaní dokážu ochrániť naše kĺby, kosti pred možným zranením. Tento benefit ocenia najmä priaznivci silových športov/kulturistiky, ktorí pri cvičení s ťažkými váhami musia riziku zranenia čeliť.

Umenie rovnováhy…

Pri kontrakcii svalstva HSS telu dodáme schopnosť lepšie udržať rovnováhu. Ocenia to najmä športovci, ktorí pre výkon daného športu potrebujú udržať stabilitu (vodné lyže, snowboard, surfing, gymnastika...)

Krajšie telo...

Funkčnosť HSS je očividná nielen v držaní tela, ale aj plochom brušku (vďaka opasku Transversu), správnom postavení panvy, pevnom chrbte.

Panvové dno pred a po tehotenstve...

Počas tehotenstva sa panvové dno výrazne namáha kvôli hormonálnym vplyvom súvisiacim s ukladaním vody do tkaniva a z dôvodu zmenenej statickej záťaže. Kvôli zvyšovaniu hmotnosti počas tehotenstva dochádza okrem toho, i k silnejšiemu zaťažovaniu panvového dna. Panvové dno by sa malo v ideálnom prípade trénovať už pred tehotenstvom, aby sa predišlo funkčným poruchám močového mechúra, ako je napríklad inkontinencia.

Panvové dno počas pôrodu...

Panvové dno plní dôležitú funkciu pri pôrode. Malo by byť podľa možnosti uvoľnené a pružné, aby sa uľahčilo vykĺznutie bábätka. Preto je najneskôr počas tehotenstva dôležité uvedomiť si panvové dno, vedieť ho aktivovať a uvoľniť.

Úloha panvového dna v milostnom živote...

Silné panvové dno dokáže podporiť kvalitu sexuálneho styku a samotného orgazmu. Tvoj partner to takisto určite ocení.

 

Tak čo, dáš šancu aj svalom HSS a zaradíš zopár cvikov výlučne zameraných na tieto partie do svojho tréningu? Niektoré ženy dajú prednos Pilatesu, iné Jóge, kde sa podobné (,ale nie rovnaké) princípy kombinujú s naťahovaním a uvoľňovaním svalstva, a zvyšná časť si nájde vo fitku 10-15 minút naviac (na začiatku/konci tréningu - alebo aj aj), a na žinenke zasvätí svoj drahocenný čas CORU.

 

Niektoré články si môžu prečítať celé len prihlásený užívatelia.

  • Pre zobrazenie kompletného obsahu je potrebné sa prihlásiť.
  • V prípade, že ešte nemáte u nás zriadený používateľský účet, tak sa zaregistrujte.
Kategória: 

Vytvoriť nový účet