Šport vo vysokej nadmorskej výške

  • Sharebar

Vedel/a si, že športovci vo vytrvalostných disciplínach sa niekedy snažia svoju výkonnosť zvýšiť tréningom vo vysokohorskom prostredí? Snažia sa využiť tzv. hypoxiu, čo je nízka koncentrácia kyslíka v ovzduší

Čo sa stane s telom vo vysokej nadmorskej výške?

K adaptačným zmenám patrí zvýšenie maximálnej tepovej frekvencie,  ale i pokles objemu krvi, čo zvyšuje koncentráciu červených krviniek a nárast hemoglobínu, ktorý viaže kyslík. Pokiaľ ešte pripojíme fyzickú záťaž, tak organizmus obvykle reaguje zlepšením schopnosti okyslíčovať svaly, docháza k lepšiemu prekrveniu a zvýšeniu aktivity oxidatívnych enzýmov. Vo vysokých nadmorských výškach je dýchanie rýchlejšie, zvyšuje sa i minútový objem srdca.

Aká výška je tá ideálna?

Za optimálnu býva považovaná nadmorská výška od 2000 do 2500 metrov nad morom. Doba strávená v tomto prostredí, by nemala byť kratšia než 4 týždne, pretože k aklimatizácii dochádza až behom 2-3 týždňov. Zároveň, nie je vhodné začať tréning skôr, ako 2. až 3. deň pobytu. Plánovanie tréningu v týchto podmienkach vyžaduje odbornosť a skúsenosti, inak rýchlo dôjde k pretrénovaniu.

Aké zlepšenie sa dá očakávať?

Štúdiu previedli v roku 1997 Levine a Stray-Gundersen u 13 vysokoškolských bežcov po 28 dňoch strávených v nadmorskej výške 2500 metrov a tréningu vo výške 1250 metrov. U študentov došlo k zvýšeniu koncentrácie hemoglobínu o 9%, zvýšeniu úrovne VO2 max. o 5% a k následnému zlepšeniu výkonu v behu na 5 km o 13,4 sekundy.

Všeobecné pravidlá, ako sa čo najlepšie aklimatizovať a podporiť pozitívny účinok pobytu vo vysokých nadmorských výškach:

  • Prespávať, v čo najnižšej nadmorskej výške, vystupovať po etapách a vždy prespať v nižšej ako dosiahnutej výške.
  • Na každých 500 m prekonanej výšky majú pripadnúť dve prenocovania v rovnakej výške.
  • Spať s mierne vyvýšenou hornou polovicou tela, priebeh aklimatizácie neurýchli žiadny liek.
  • Čím je pobyt vo výške dlhší, tým sú dosiahnuté zmeny výraznejšie a efekt dlhodobejší.
  • Vysokohorský tréning vyžaduje zvýšený príjem tekutín, sacharidov a železa.
  • Reaklimatizácia (návrat do nížiny) je pre množstvo športovcov náročnější, ako vlastný proces aklimatizácie po príchode do vysokohorského prostredia.

Aký šport mám zvoliť?

Okrem behu, je vhodným vysokohorským športom i bežkovanie, ski-alpinizmus, turistika, horolezectvo

U každého športovca je následná doba návratu iná, a teda, je potrebné v tomto experimentovať a pomocou pokusu a omylu stanoviť pre seba tú optimálnu dobu návratu z výšok.

Pamätaj, ak si začiatočník v akomkoľvek športe, nesnaž sa ho ihneď odskúšavať (pokiaľ sa to dá) vo vysokohorských podmienkach. Chce to čas. Každopádne, kondička pod vplyvom narastania výšky nad morom, stúpa pomerne dobrým tempom.

Pomáhal mi online článok dostupný tu: http://www.sportvital.cz/sport/trenink/vytrvalost/vliv-nadmorske-vysky-na-vytrvalost-i/

 

Niektoré články si môžu prečítať celé len prihlásený užívatelia.

  • Pre zobrazenie kompletného obsahu je potrebné sa prihlásiť.
  • V prípade, že ešte nemáte u nás zriadený používateľský účet, tak sa zaregistrujte.
Kategória: 
Cieľ: 

Vytvoriť nový účet