Ženy a svaly – báť sa ich?

  • Sharebar

Ak ste žena, ktorá sa bojí, že po cvičení vo fitness centre bude vyzerať ako chlap, potom ste na správnom mieste – čítajte ďalej. Ak ste muž a zle ste si vyložili otázku v nadpise článku, tak nie, žien sa netreba báť.
So správnym trénerom / tréningovým plánom je bodybuilding ten najlepší a najvýhodnejší spôsob formovania postavy. Okrem dostupnosti v každom počasí a vo väčšom meste teraz už aj na každom rohu, má posilňovanie aj iné výhody.

Mnoho žien sa bojí, že dvíhaním činiek svaly narastú a oni tak budú vyzerať celkovo objemnejšie. Pravda je taká, že ženy holdujúce kulturistike musia užívať množstvo doplnkov na dosiahnutie pre nich potrebných výsledkov a aj napriek tomu to ide veľmi ťažko. Oproti mužom totižto majú 1 veľkú nevýhodu – nedostatok mužských hormónov. Preto sa ani vy nemusíte báť, že Vám svaly budú rásť nezvratnou rýchlosťou a po čase budete vyzerať ako Arnold Schwarzenegger.

Ďalšia dobrá správa : Množstvo svalovej hmoty zvyšuje rýchlosť bazálneho metabolizmu.

To znamená, že čím viac svalovej hmoty budete mať, tým viac kalórií spáli Váš organizmus v kľude (napr. aj počas spánku, alebo bežných aktivít). Navyše si telo zvykne na ,,silový tréning“, na ktorý, ako zdroj energie spotrebúva z väčšej časti glykogén. Jeho reakcia na to bude taká, že si začne vytvárať väčšie zásoby tohto glykogénu vo svaloch a v pečeni, a tým pádom aj menej ukladať energiu v podobe tukových zásob. Tak jednoduché a pekné :-)

Rastúca rýchlosť metabolizmu Vám umožní jesť väčšie množstvo stravy než doteraz. Tým sa vyhnete jojo efektu – keď potom raz za čas zhrešíte, nemusíte sa báť, že sa to ihneď odzrkadlí aj na Vašej postave.

Z týchto dôvodov by sme naše svaly mohli prirovnať k spaľovniam tuku. Na to, aby ste si vybudovali viac svalovej hmoty a znížili podiel tuku, nestačí len pravidelné cvičenie. Potrebujete aj vhodnú stravu. Bez dostatočného množstva bielkovín môžete cvičiť koľko chcete. To by bolo ako pracovať na stavbe domu, ale nemať tehly, maltu, ani žiaden iný materiál.

Ako načerpať dostatok stavebného materiálu?
Pri budovaní svalstva potrebné množstvo bielkovín (u začiatočníkov až 2g na 1kg hmotnosti) je v bežnej strave niekedy pomerne náročné dosiahnuť. Výborným pomocníkom pre nás je proteínový nápoj. To je oproti príjmu bielkovín v prirodzenej strave, akoby sme si pri stavbe domu rovno objednali celé tehly namiesto hliny, ktorú by sme najprv museli spracovať na výrobu tehál, a až tak by sme mohli stavať. Doba tesne po tréningu je najsenzitívnejšia pre syntézu svalstva z aminokyselín (čo sú stavebné látky proteínov). Preto potrebujeme telu dodať zdroj čo najrýchlejšie vstrebateľných proteínov (alebo aminokyselín). Riešením je srvátkový proteín rozrobený vo vode. Syntézu proteínov a tým aj svalstva podporíme aj príjmom malého množstva sacharidov. Po tréningu kľudne aj tých rýchlych. Spôsobia vylúčenie inzulínu, ktorý slúži ako prepravný fúrik, ktorý materiál (tehly) dopraví tam, kde je to potrebné.

Ak ste sa rozhodli výživovým doplnkom venovať trochu viac dôvery, vedzte, že suplementačným základom sú aminokyseliny typu BCAA (hovorovo béceáčka :-) ). Tieto majú počas tréningu najväčšiu tendenciu byť využívané aj ako zdroj energie. Ak chceme predísť svalovému úbytku a naopak podporiť tukové spaľovne, BCAA by sme mali telu dodať bezprostredne po tréningu, bezprostredne pred tréningom, alebo ich popíjať počas tréningu (ak ich máme v práškovej podobe – rozrobené vo vode). Majú dvojaký účinok – nielen že zabraňujú úbytku svalstva, ale i podporujú jeho budovanie.

Pri užívaní doplnkov ale pamätajte na to, že majú Váš jedálniček iba doplniť a nie nahradiť plnohodnotnú stravu. Potraviny z prírodných zdrojov sú plné hodnotných živín, vitamínov, minerálov, ale i potrebných látok, ktoré sme ešte zatiaľ nestihli prebádať a ,,odizolovať“ do podoby výživových doplnkov. Potraviny sú navyše komplexnejším a pestrejším zdrojom živín.

Takže, pamätajme na to, že aj my ženy chceme budovať svalstvo a spaľovať tuk. A nie naopak :-) . Výsledkom budú pekné ladné krivky, ktoré nám bude závidieť aj modelka (česť tým modelkám, ktoré svoju XS či XXS veľkosť dosiahli cvičením a nie hladovkami).

Niektoré články si môžu prečítať celé len prihlásený užívatelia.

  • Pre zobrazenie kompletného obsahu je potrebné sa prihlásiť.
  • V prípade, že ešte nemáte u nás zriadený používateľský účet, tak sa zaregistrujte.
Kategória: 

Vytvoriť nový účet