Zimné kúpanie

  • Sharebar

Zimné kúpanie – masochizmus, alebo ozdravný akt?

Patríš, aj ty k tým, ktorí si kúpanie automaticky spájajú s letom? Považuješ tých, ktorí nie, za šialencov? Ak, niekto v tvojom okolí obľubuje zimné kúpanie, bude to pravdepodobne niekto s atletickou postavou, na svoj vek mladistvo pôsobiaci, stále zdravý, odolný, s množstvom energie, dobrou pleťou. Málokedy sa trasie od zimy a zlá nálada je pre neho skôr výnimkou. Nepozná problém s nadváhou, jarnou únavou, či slabými vlasmi bez života. Okrem toho, že takzvané ‘‘otužovanie’‘ prispieva k rýchlejšiemu spaľovaniu tukov a lepšej kondičke, má množstvo ďalších pozitívnych účinkov na naše zdravie.

Posilní imunitný systém

Akákoľvek teplotná zmena, spôsobí pre tvoj organizmus do istej miery šok. A to, na čo tvoj organizmus nie je zvyknutý, ak odhadneš tú správnu mieru, v ňom spustí automaticky isté obranné mechanizmy. Pri pôsobení takýchto stresorov, sa v záujme vlastného zachovania organizmus vyzbrojí zvýšenou imunitnou aktivitou. Výskumy ukazujú, že ľudia, ktorí sa pravidelne otužujú, majú vyšší počet bielych krviniek, ktoré sú najdôležitejšou časťou imunocytov.  

Prispieva k tvojmu well-beingu

Ak hovorím o benefitoch zimného kúpania, myslím tým pozitívne účinky nielen v rámci fyzickej telesnej kondície, ale aj psychickej pohody. Veľa zimných ‘’plavcov‘‘ hovorí o tom, ako ‘‘high‘‘ sa cítia z ľadovej vody. Pocit tak príjemný, až sa stáva čiastočne návykovým. Príčinou sú endorfíny. Endorfíny sú telu prirodzené lieky proti bolesti. V prípade studenej ‘’skúsenosti’’ naše telo zvýši ich vylučovanie, aby sa ochránilo. Chlad takisto stimuluje tvoj parasympatický systém. Nie je to nič nesympatické :-) . Naopak, veľmi sympaticky pôsobí, že tento systém je zodpovedný za kľud a regeneráciu. Môže byť spúšťačom vylučovania dopamine a serotonínu. A nepotrebuješ na to ani žiadne drogy :-) . Nízka hladina týchto hormónov sa spája s depresiou, naopak vyššia hladina zabezpečuje pocity šťastia a uspokojenia.

Rozpumpuje ti krv v žilách

Extrémy na oboch stranách (teplo i chlad) pôsobia na srdce ako ‘‘pumpa’’. Zvýšenie prietoku krvného obehu má množstvo výhod. Urýchľuje metabolizmus, zásobenie tela živinami. Lepšie vyživuje pokožku a odstraňuje nečistoty. Napomáha k peknej pleti, množstvo žien rôznych vekových kategórií tvrdí, že kúpanie v chladnej vode pôsobí preventívne voči celulitíde. Dobre fungujúci krvný obeh zabezpečí, že i v chlade sa cítiš menej uzimená/ý. Tieto účinky môžeš dosiahnúť i striedaním prúdov teplej a studenej vody v sprche.

 Vylepší tvoj sexuálny život

V jednej štúdii sa participanti denne podrobovali kúpeľom v studenej vode. V porovnaní s kontrolnou vzorkou, po istom čase, bola u nich pozorovaná zvýšená produkcia testosterónu (u mužov) a estrogénu (u žien). Tieto hormóny prispievajú nielen k zvýšenému libidu, ale i plodnosti.

Spáli kalórie

Už isto dávno vieš, že plávanie je skvelým prostriedkom k spaľovaniu tukov, no, ak plaveš v Severnom mori, bude to mať vysokú pridanú hodnotu. Ak, sa časom dopracuješ k tomu, že nielen niekoľko minút v ľadovej vode vydržíš pobudnúť, ale i čo-to zapláveš, toto plávanie prinúti tvoje telo makať dvojnásobne, aby ťa udržalo v teple, na čo spáliš omnoho viac kalórií. Takéto kúpanie má silu zrýchliť tvoj metabolizmus i z dlhodobého hľadiska.  

No tak, ako všetky úžasné veci v živote, ani táto nejde len tak ledabolo. Existujú isté zásady, ktoré je potrebné dodržiavať. Hádam, si si nemyslel/a, že sa len tak zoberieš a rovno skočíš do 4-stupňovej vody. Zásady:

  • Začni doma, v sprche, v bezpečnom prostredí, najprv vlažnou vodou, s postupným schladzovaním. Na mieste je i striedavé sprchovanie studenou a teplou vodou.
  • Začni krátkymi intervalmi a nie, hneď príliš nízkou teplotou (niektorí odborníci odporúčajú začať s vodou teplou 40 ºC, po minúte zmeniť teplotu na 15 – 20 ºC a s takouto teplotou sa sprchovať zhruba 10 – 15 sekúnd)
  • Najvyšším stupňom otužovania je plávanie v ľadovej vode. Ak sa chceš stať ľadovým medveďom, podľa lekárov je najlepšie, ak, tak urobíš ešte pred štyridsiatkou.

Potom by si mal/a najprv absolvovať dôkladnú prehliadku a začať s otužovaním opäť len so súhlasom lekára.

  • Pravidelne kontroluj svoj zdravotný stav a konzultuj s lekárom
  • Každý rok absolvuj preventívnu prehliadku
  • Nepreceňuj svoje sily
  • Neignoruj prirodzený biorytmus svojho tela
  • Vylúč alkohol a cigarety
  • Kombinuj otužovanie s iným športom

 

Samozrejme, aj napriek spomenutým nevyčísliteľným benefitom, nie je to pre každého. Kúpanie v ľadovej vode sa neodporúča, ak:

- máš srdcovo-cievne ochorenia, obezitu, vysoký krvný tlak, arytmiu, si malé dieťa alebo senior.

 

Podarilo sa mi presvedčiť ťa, že ľudí, ktorých v zime kľudne uvidíš kúpať sa v jazere, vlastne ani neženú k týmto počinom masochistické sklony?

Možno o rok budú iní vidieť práve teba na ‘’druhej strane rieky’’, čo v tomto prípade znamená vo vode, a tí druhí budú počudovane kývať hlavou, no ty budeš vedieť, koľko toho robíš pre svoje zdravie :-)

Niektoré články si môžu prečítať celé len prihlásený užívatelia.

  • Pre zobrazenie kompletného obsahu je potrebné sa prihlásiť.
  • V prípade, že ešte nemáte u nás zriadený používateľský účet, tak sa zaregistrujte.
Kategória: 
Cieľ: 

Vytvoriť nový účet