10 kalorických jedál, o ktorých si myslíte, že nie sú kalorické

  • Sharebar
Potraviny ktoré klamú telom

Čo vám prebehne mozgom, keď na obale potraviny zbadáte čokoľvek začínajúce sa slovami FIT, RACIO, VITA? Ak nemáte v sebe naučený skepticizmus, poviete si, že to nepochybne musí byť čosi zdravé, z čoho sa až tak nepriberá. Alebo stačí, že je potravina strategicky umiestnená v regáli spolu s racionálnou, či diabetickou stravou. Prečo by tam inak dávali sezamovo-medové sušienky, či takzvaný fit-nugát? Z jednoduchého dôvodu. Skúsime si predstaviť výrobcov, ktorí sa snažia na trhu preraziť, snažiac sa vytvoriť produkt lákavý pre širokú verejnosť. Vyrobiť niečo tučné, kalorické, presladené, no napriek tomu pôsobiace tak, že to nemá takmer žiadne kalórie, či dokonca pomáha spaľovať tuky vďaka pridanej látke, je skvelou stratégiou. Výrobca si takto získa množstvo konzumentov, ktorí nekontrolujú etikety a pravidelne budú výrobok kupovať. Na čo si v uvedomelom štádiu dávať pozor?

Müsli, alias Mysli na zdravie....

Majú rovnakú hodnotu cukru, ako klasické ovsené vločky? Nemajú, a preto sa naučte rozoznávať medzi tým, čo je na obale výrobku uvedené, ako obsah ‘’sacharidov’’ a tým, čo sa väčšinou nachádza hneď v ďalšom riadku, ako “z toho cukry’’. Sacharidy (tie komplexné), vám budú od raňajok pomaly dávkovať energiu, až sa nenazdáte, a bude čas obedu. Nič z toho sa neuloží, pokiaľ ich na raňajky skonzumujete primerané množstvo. Zato cukry sú často problém.  Ako “cukry’’, sú na obaloch výrobkov väčšinou uvádzané rýchle jednoduché cukry, z ktorých sa priberá najviac. Nestihnú sa premeniť na energiu a ľahko sa uložia do tukových zásob.

Müsli tyčinky

Platí rovnaké pravidlo, ako vyššie. Sledujte, čo je napísané na etikete obalu.

Proteínové tyčinky

Nie všetky sú rovnaké. Výhodou proteínových tyčiniek, oproti iným sladkostiam je to, že obsahujú i množstvo proteínov (niekedy, až 18 g v 1 tyčinke). Na druhej strane, buď sú dochutené umelými sladidlami (z ktorých sa síce nepriberá, ale zdravotná stránka ich dlhodobej konzumácie je sporná), alebo budete nemilo prekvapení, že v nich je rovnaké množstvo cukru, ako v horalke.

Želé cukríky

Hovorí sa, že majú priaznivý vplyv na kĺby. To je pravda. Želatina takto vplýva. Máte dobrý pocit z toho, že ste sa nenechali zlákať na čokoládu, ale kúpili radšej gumené cukríky. Skúste sa pozrieť na obsah cukru, a uvidíte, že oproti čokoláde, to výhra zas nebola.
Zdravé neznamená diétne.

Mnohé cereálne sušienky

Sušienky na dobré ráno, ktoré by vám mali priniesť energiu na polovicu dňa, vždy takéto nemusia byť. Opäť – dávajte si pozor na hodnoty uvedené na etikete, a to najmä hodnotu pridaného cukru, hlavne rýchly cukor.

‘’Cereálne’’ pečivo

Netvrdíme, že je vyslovene nezdravé. No mnoho ľudí si zamieňa pojem celozrnný, s pojmom cereálny. Cereálny znie veľmi racionálne. Cereálny obsahuje rôzne ”cereálie”, a teda ľanové, tekvicové, sezamové, či slnečnicové semienka. Môže byť vyrobený z akejkoľvek múky. Celozrnný chlieb, je vyrobený z múky celozrnnej, ktorá je zdravšia, obsahuje viac vlákniny a je zdrojom dlhodobejšej energie, čo znamená, že sa z nej aj priberá menej.

‘’100 % - né’’ džúsy, či skôr koncentráty

Najprv si dobre všimnite, čo je súčasťou zloženia. Dobrým znakom je, ak sa šťava pýši žiadnym pridaným cukrom (cukor obsiahnutý bude pravdepodobne pochádzať iba z ovocia). Zvýšenú opatrnosť venujte názvom, ako 100 percentný koncentrát. Stopercentná ovocná a zeleninová šťava, musí obsahovať 100 % podiel ovocnej, alebo zeleninovej zložky. Môže obsahovať jedine prírodné cukry, vitamíny, minerály a kyselinu citrónovú. Koncentrá,t síce môže pochádzať iba z ovocia, či zeleniny bez pridania umelých dochucovadiel, no obsahuje i množstvo vody. Koncentrát vzniká tak, že z odšťaveného ovocia a zeleniny sa odparí tekutá zložka, pri teplote cca 110 stupňov Celzia. Dôvod je zmenšenie objemu koncentrátu približne na 1/5 zo skladovacích a kapacitných dôvodov. Následne si ho jednotliví výrobcovia podľa vlastných receptúr riedia vodou a často pridávajú aj rôzne aditíva (konzervačné látky), z dôvodu predĺženia trvanlivosti, zvýraznenia chuti, či obnovy farby. Je logické, že šťava z koncentrátu, vďaka nešetrnému spôsobu prípravy, prichádza o množstvo biologicky aktívnych látok. Neobsahuje ani „naturálnu“ tekutinu z ovocia a zeleniny, koncentrát sa riedi pitnou vodou.

Mnohé nízkotučné jogurty

To, či dáte prednosť nízkotučným, pred plnotučnými z rôznych dôvodov (napr, dodržania kalorického príjmu), je jedna vec, no ak ste sa rozhodli pre nízkotučné jogurty, je tu jeden nepriaznivý fakt. Ide o to, ako sa výrobca dopracuje k tomu, že odtučnený jogurt chutí tak lahodne? Okrem možnosti pridať umelé sladidlá, je veľmi častým riešením navýšenie obsahu cukru. Keďže našu pozornosť upúta magické ‘’len 0,1% tuku’’, nenapadne nás skontrolovať i podiel cukru a spokojne kráčame s naloženým košíkom k pokladni, výrobca má vyhraté.

Med

Áno, med má množstvo prínosov pre zdravie (posiľňovač imunity, liek proti infekciám najmä v krku, upokojujúci účinok, anti-karcinogénny účinok,...). Jeho pozitívna však neprevíšia fakt, že je to stále len jedna z formiem cukru. Takže, ak preferujete sladenie medom, pred bielym cukrom, je to nepochybne pozitívne, avšak stále to ostáva ‘’sladením’’.

Tmavé Granko

To, že je o niečo horkejšie, ako to klasické, znamená že pravdepodobne obsahuje vyšší podiel kakaa. Tak večerné kakao? Práve ideálnym riešením to nie je. Zvoľte radšej šálku pravého kakaa (,čo najviac percentného, pokiaľ je to možné).

Teda negatív bolo dosť, tu sú altrernatívy, ktoré stoja za to....
  • Klasické vločky (ovsené, ražné, pohánkové, ryžové, ...)
  • Tvarohový dezert, ktorý si namiešate podľa vlastnej chuti (tvaroh, trošku medu, ovocie, pravé kakao,...)
  • Pravé želé (domáce)
  • Sušienky z vysokým podielom ovsených vločiek, najlepšie domáce
  • Celozrnné pečivo
  • Za studena lisované 100 % -né ovocné šťavy, či tie domáce - čertsvo odšťavené
  • Klasické horké kakao
  • Čerstvé ovocie

Niektoré články si môžu prečítať celé len prihlásený užívatelia.

  • Pre zobrazenie kompletného obsahu je potrebné sa prihlásiť.
  • V prípade, že ešte nemáte u nás zriadený používateľský účet, tak sa zaregistrujte.
Kategória: 
Cieľ: 

Vytvoriť nový účet