Fitness zdravý životný štýl vs. Fitness súťaženie I.časť

  • Sharebar

Zamýšľali ste sa niekedy, odkiaľ pochádza slovo fitness, prípadne, čo to „oficiálne“ fitness je? Verím že áno, lebo pohľadov na fitness je už mnoho, až to vyvoláva u cvičencov otázky typu „..toto môžem jesť? ..je toto takmer súťažná forma“. Mňa oslovil jeden z výkladov tohto slova z biologického hľadiska: „Fitness predstavuje genetický prínos jednotlivcovho genofongu vzhľadom na budúce generácie s priemerom na obyvateľstvo.“ Ak trochu sledujete profesionálne fitnesky a kulturistov, tak aj vám asi zdvíha kútiky do úsmevu. To by sme teda dopadli. :)  V tomto článku si porovnáme dva pohľady na fitness.

 

Fitness ako životný štýl
 

Čo je zdravý životný štýl?

V prvom rade treba zdôrazniť slovo „zdravý“.  Relevantné odporúčania vydáva  WHO (World Health Organization) ktorej cieľom „je dosiahnutie najvyššej možnej úrovne zdravia pre všetkých ľudí“. Jej hlavnou úlohou je ničiť choroby, obzvlášť kľúčové infekčné choroby. Zdravé, však neznamená diétne. Fitness a kulturistika má zvýšené požiadavky na niektoré makro a mikronutrienty. Príkladom sú bielkoviny, alebo vitamín C. V oboch prípadoch sa kvôli posilňovaniu a tvrdému tréningu míňajú rýchlejšie a preto je nevyhnutné ich množstvo doplniť zvýšeným príjmom zo stravy. Avšak, ide o adekvátne zvýšený príjem, ktorý sa často mení na prehnaný príjem.

Jedným z prejavov nadmerného príjmu (napríklad bielkovín), môže byť priberanie na váhe (priveľa bielkovín sa premení na cez glukoneogenezu na glukózu), alebo zdravotné problémy z nadmernej záťaže na obličky a pod. Teda z toho nám vychádza, že staré známe „všetkého veľa škodí“. Tak ako sa stravovať zdravo? Sledovať odporúčania, pozvoľne si vylepšiť jedálniček tak, aby vám táto strava vyhovovala dlhodobo a počúvať vlastné telo. Správna strava by mala „liečiť“, zahnať chute na prázdne kalórie a zároveň ba mala byť postačujúca pre vaše tréningové ciele.

Sú doplnky výživy potrebné?

Pokiaľ máte upravenú stravu a chcete zvýšiť regeneráciu, či imunitu, je vhodné doplniť chýbajúce aminokyseliny, či vitamíny a minerály. Každá látka, by mala mať odporúčaný maximálny príjem. Pokiaľ užívame jednotlivo tieto látky, vieme si prepočítať potrebný príjem bezpečne. Príkladom môžu byť BCAA a vitamín C.

No na trhu sú aj komplexné výrobky, (napríklad spaľovače, či pred-tréningové stimulanty) u ktorých si nevieme regulovať príjem tej-ktorej látky a tak sa môže stať, že kým polovičná dávka je pre nás slabá (napríklad kvôli obsahu kofeínu), celá dávka je pre nás už priveľa a nastupujú nežiaduce účinky, iných obsiahnutých látok.

Čo sa týka bezpečnosti doplnkov, treba zdôrazniť, že výživové doplnky sú z hľadiska kontroly niekde na úrovni potravín. Nepodliehajú takej kontrole, ako liečivá. Niekedy, môže byť kameňom úrazu forma spracovania suplementu, a tak jeden z dvojice rovnakých suplementov od dvoch rôznych výrobcov môže byť neúčinný, pretože ho telo nevie ľahko spracovať. Aj preto sa právom cíti cvičenec ako hráč lotérie – nevie, či suplement zaúčinkuje, či nebude niesť nežiaduce účinky a v konečnom dôsledku, to všetko za nemalé peniaze.

Zasa, ak by sme vo všetkom videli, len potenciálnu hrozbu, asi by sme neužívali ani „paralen“. A tak za zlatú strednú cestu uvádzame zoznam suplementov, ktoré podľa S. Kleiner splňujú reklamné tvrdenia:

Kofeín
Sacharidovo - proteínové nápoje
Kreatín
Iontové nápoje
Gainery

Doplnky pravdepodobne splňujúce reklamné tvrdenia:

Arginín
Beta Alanin
HMB
BCAA
Karnitin
Koenzym Q10
CLA
Glukosanim
Glutamín
Glycerol
MCT olej
Proteínové suplementy
Taurin

Avšak, priebežne vychádzajú stále novšie štúdie, ktoré čiatočne môžu obhajovať ten-ktorý produkt, no to neznamená, že je nevyhnutný práve pre Vás.

 

Súťažný fitness

 

Profesionálne fitnesky / kulturisti najčastejši rozdeľujú rok na „mimosezónne obdobie“ a „prípravu“. Mimosezónne obdobie môže mať aj charakter „objemovky“, kedy sa cvičenec snaží o čo najvyšší nárast svalov na želaných partiách, aby postava vyzerala, čo najviac súmerne a zároveň, aby po pred-súťažnej diéte zachovali vybudované svaly. Toto obdobie je príjem makroživín nastavený tak, aby sa čo v najvyššej miere regenerovalo svalstvo a reagovalo rastom. Táto strava je bohatá aj na sacharidy, bielkoviny a zdravé tuky. Používajú sa maximálne váhy, a tak telo potrebuje dlhšie odstupy od precvičovania danej partie.

Pred-súťažná príprava začína s dostatočným predstihom, aby sa stiahol nežiaduci tuk, prípadne sa vyladila forma. To trvá podľa potreby napr. 3 mesiace pred súťažou. Počas tohto obdobia sa upravuje príjem makroživín tak, aby bolo telo v režime spaľovania tukov, prípadne mierneho naberania, no už bez nežiaduceho tuku. V tejto fáze sa zvyšuje príjem bielkovín v pomere k ostatným maktonutrientom. Často si cvičenci nasadzujú tvrdé diéty napríklad s extrémne nízkym príjmom sacharidov, vysadzujú lepok (pšeničné výrobky), laktózu (mliečne výrobky), obmedzujú sa na živočíšne zdroje bielkovín a proteínové nápoje. Čím je obmedzovanie striktnejšie, tým viac hrozí vznik intolerancie, či metabolickej poruchy – samozrejme hovoríme o extrémnom prípade, kedže, ak by to bolo pravidlom, určite by nestálo toľko súťažiacich na pódiách. :)

Pri tvrdých diétach sa chudne zo všadiaľ – teda aj zo svalov. Aby sa zabránilo tomuto efektu, čo v najvyššej miere, okrem vysoko-bielkovinovej stravy sa užívajú spomínané proteínové nápoje a kopa aminokyselín. Ak sledujete odporúčania WHO, prípadne iných zdravotníckych organizácií, už z tohto zosumarizovania musíte vidieť, že nejde len o značne nákladné stravovanie, ale hlavne z dlhodobého hľadiska nebezpečné.

 

Čo obnáša súťažná príprava?

Príprava obnáša u každého cvičenca niečo iné a trochu odlišný prístup, ale ten základ je rovnaký – prísna diéta, tvrdé tréningy, často za hranicou toho, čo sám cvičenec považoval za subjektívne „maximum“.

Určite ste počuli o jojo-efekte. Tento efekt môžeme chápať, aj ako spomalenie metabolizmu po každej prísnej diéte. Telo je „inteligentný“ systém, ktorý pri zmene stravovania spočiatku reaguje dobre, avšak po chvíli si na neho zvykne a berie to za „normálny režim“ a tak, keď sa cvičenec chce vrátiť k pôvodnému systému stravovania, telo to vníma ako „prejedanie sa“ maktronutrientami, ktoré dlhú dobu nemal.

A tak pomalý metabolizmus začína priberať aj z (predtým) normálnej stravy. Cvičenec je nútený preto cvičiť viac, aby rozdiel medzi „objemovkou“ a „rysovačkou“ nebol, až tak enormne veľký. Trochu ako začarovaný kruh.. Samozrejme teraz opisujeme typického súťažiaceho, nie genetickú anomáliu. :)

Čo je kameň úrazu?

Tak všetko, by bolo akceptovateľné, ak by stačilo makať a makať a diétovať jedno obdobie za rok. Avšak nebezpečne narastá trend v ktorom je žiaduce nielen mať vytvarovanú postavu, či výrazné svaly s nízkym podielom tuku, ale práveže z extrémne nízkym podielom tuku a vody v deň súťaže. Nie je už ani tak neobviklé, že top fitnessky stratia menštruáciu (stav podobný, ako pri anorexií). Ak sa pozriete na staršie fotky fitnessiek z 90´ rokoch uvidíte hlavne 2 skupiny - kulturistické postavy žien, kde bol dôraz na hmotu a fitnes postavy, kde bol dôraz na jemné svaly a gymnastickú zložku. Dnes už takmer v každej kategórií vyžaduje istý stupeň muskulatúry s výrazným vyrysovaním. Otázne je, či súťažiaca má predispozíciu splňať tieto atribúty a ako ďaleko je až ochotná zájsť, aby bola ocenená.

Akú rolu hrá genetika?

Ak je cvičenec mezomorf, či emdomorf, je to naozaj o hazarde s vlastným zdravím, nielen fyzickým, ale najmä psychickým. Ak nemá súťažiaci predispozíciu na nárast „čistej hmoty“, často musí siahnuť nielen po potenciálne škodlivých suplementoch, ale i zakázaných steroidných látkach.

 

Aké doplnky výživy sú potrebné?

V súťažnej príprave je takmer nevyhnutné mať vybavené sponzorstvo. Sponzorstvo od predajcov a výrobcov suplementov je všeobecne prospešné pre obe strany. Cvičenec potrebuje množstvo suplementov, čo nie je lacná záležitosť v pomere s potenciálnou (symbolickou) výhrou a predajcovia výrobkov potrebujú „živý dôkaz“ toho, ako ich suplementy fungujú. Vďaka sociálnym sieťam funguje výhodná reklama.

 

Zaujíma vás koľko času týždenne vyžaduje príprava na súťaž, akou frekvenciou cvičia súťažný, aké ciele možno dosiahnúť len fitness životným štýlom a aké súťažným? O tom viac v pokračovaní tohto článku o porovnávaní profesionálnej roviny s voľnočasovým fitness.

 

Info: Tento článok osobným pohľadom autora a prípadná podobnosť s konkrétmymi osobami, je čisto náhodná. :)

Niektoré články si môžu prečítať celé len prihlásený užívatelia.

  • Pre zobrazenie kompletného obsahu je potrebné sa prihlásiť.
  • V prípade, že ešte nemáte u nás zriadený používateľský účet, tak sa zaregistrujte.
Kategória: 

Vytvoriť nový účet