Nie je olej ako olej

  • Sharebar

V článku o tukoch ste mali možnosť prečítať, na čo slúžia a teda prečo ich nemôžme úplne vylúčiť zo života (tzv. zdravé tuky).

Na tomto mieste sa dozviete, ako správne využívať tuky, hlavne oleje pri príprave jedál.

Tuky si vyberajte starostlivo, riaďte sa pritom rozumom. Každý druh tepelnej úpravy pokrmov, pri ktorom vystavujeme olej rôznym stupňom tepla, si vyžaduje špeciálny typ tuku. Všeobecne možno povedať, že čím viac má olej nasýtených a mononenasýtených mastných kyselín, tým viac je voči teplu odolnejší a hodí sa k tepelnej úprave.Kvalitným ukazovateľom správneho výberu oleja pre prípravu Vášho jedla je bod zadymenia. Je definovaný ako teplota, pri ktorej začína olej alebo tuk dymiť, znehodnocuje sa a začína sa chemicky rozkladať na potenciálne rakovinotvorné látky.

Oleje s nízkym bodom zadymenia teplo nezvládajú, a preto sú určené hlavne do dresingov a studených omáčok.

  • olej z vlašských orechov – má plnú chuť a navyše chráni srdce
  • ľanový olej – skvelý zdroj omega – 3 – mastných kyselín
  • extra panenský olivový olej – rýchlo spracovaný okamžite po zbere olív

Oleje so stredným bodom zadymenia sú ideálne na každodenné varenie a pečenie na sporáku.

  • olivový olej – všestranne využiteľný, ideálny pri príprave zeleniny, či mäsa
  • repkový olej – univerzálny zdroj mononenasýtených mastných kyselín, ideálny pri pečení, ći grilovaní
  • kokosový olej – vhodný v ázijskej, či orientálnej kuchyni (príprava curry, tofu...)
  • hroznový olej – získava sa zo zrniečok hrozna, je ideálny pre restovanie
  • sezamový olej – dodá nový rozmer ázijským jedlám

Oleje s vysokým bodom zadymenia znášajú veľmi vysoké teploty, takže je bezpečné ich poriadne rozpáliť.

  • slnečnicový olej – bohatý na vitamíny A, D a E, keď raz ročne niečo vypražiť, tak potom je dobrou voľbou
  • arašidový olej – obsahuje esenciálne mastné kyseliny, taktiež vhodný pre vyprážanie
  • saflorový olej – výborný zdroj vitamínu E

Využite výhody, ktoré rôzne oleje poskytujú. Dnes už v každom, nielen väčšom obchode, z nich nájdete širokú škálu na výber. Nebojte sa experimentovať, no snažte sa pridŕžať zásad správneho výberu, podľa typu úpravy (ohriatia) jedla. Vedzte, že extra panenský olivový olej dokáže dodať čerstvému jedlu výbornú chuť (mojim favoritom sú celozrnné cestoviny, samozrejme pripravené al dente, s čerstvými cherry paradajkami pokvapkané extra virgin olivovým olejom, posypané parmezánom). Ak chcete zabrániť strate chuti a žltnutiu, uchovávajte olej na tmavom, suchom a chladnom mieste.

 

Tento článok vznikol na podklade kapitoly Tuk je esenciou z knižky od Cameron Diaz a Sandry Bark, The Body Book.

 

Niektoré články si môžu prečítať celé len prihlásený užívatelia.

  • Pre zobrazenie kompletného obsahu je potrebné sa prihlásiť.
  • V prípade, že ešte nemáte u nás zriadený používateľský účet, tak sa zaregistrujte.
Kategória: 

Vytvoriť nový účet