Pojmy, bez ktorých sa nezaobídete

  • Sharebar

,,Jesť, to je nevyhnutnosť, ale správne jesť, to je umenie“, povedal raz francúzsky spisovateľ  François de La Rochefoucauld.

Na to, aby ste sa naučili jesť ,,správne“ – alebo inak povedané zdravo, potrebujete najprv ovládať základné pojmy, s ktorými sa budete pravidelne stretávať v našich článkoch a ktoré bude na vás chŕliť, pravdepodobne, každý odborník na výživu, tréner, lekár a veríme, že neskôr aj vy sami :)

Jeden z najzákladnejších pojmov je metabolizmus. Je to súbor všetkých chemických procesov, ktoré udržiavajú vaše telo vo ,,funkčnom“ stave. Na to, aby ste ráno vstali z postele, presunuli sa do práce, ale aj rozmýšľali, či dokonca dýchali, potrebuje vaše telo energiu. Rôznymi metabolickými procesmi sa strava, ktorú ste zjedli premieňa na využiteľnú energiu. Čím rýchlejší máte metabolizmus, tým lepšie sa vám podarí schudnúť.

Bazálny metabolizmus je kľudová energetická spotreba. Je to množstvo energie, ktoré telo potrebuje na to, aby sa udržalo nažive (pre udržanie základných životných funkcií – dýchanie, trávenie, regulácia teploty...), a to v úplnom kľude – fyzickom aj duševnom. Radikálne diéty, pri ktorých je váš denný energetický príjem nižší než bazálny metabolizmus, vedú k jeho spomaleniu, čo by ste určite nemali chcieť dosiahnuť. Ľudia s rýchlejším bazálnym metabolizmom spaľujú viac energie aj v kľude, bez akejkoľvek aktivity.

Spomenutá energetická spotreba, či energetický príjem sa zvykne udávať v kJ (kilojouloch) alebo kcal (kilokalóriách). V závislosti od výšky, hmotnosti, veku, pohlavia, ale aj životného štýlu sa hodnota bazálneho metabolizmu pohybuje v rozmedzí od 1400 do 2000 kcal za deň (alebo 5880 až 8400 kJ). Pri snahe o redukciu váhy by ste v žiadnom prípade nemali klesnúť pod túto hodnotu.

Ako sme už načrtli, strava sa premieňa na využiteľnú energiu. Teda na to, aby bola takáto energia uvoľnená, musí v organizme dôjsť aj k rozpadu niečoho. Napríklad bielkoviny sa štiepia na menšie jednotky – aminokyseliny. Takýto dej sa nazýva katabolickým dejom. Energia, ktorá vznikla, sa uloží vo forme glykogénu do svalových vlákien (túto vieme využiť takmer ihneď pri cvičení), alebo vo forme podkožného tuku (takáto energia sa nám žiaľ už spaľuje ťažšie). Pri anabolických reakciách naopak dochádza k využitiu živín na udržanie, resp. rast tkaniva. Napríklad, ak naraz zjeme viac cukru, ako telo dokáže efektívne využiť (na okamžitú energiu alebo zásoby glykogénu), dôjde k syntéze tukov. Keď si telo bude vytvárať bielkoviny z aminokyselín, bude to anabolická reakcia. Aj rast svalov môžeme zaradiť k anabolickým procesom.

Výstavbu vašich tkanív, kostí a celkový rast organizmu majú na starosti stavebné látky – bielkoviny, sacharidy a tuky, ktoré tiež nazývame makroživinami. K jednotlivým zložkám potravy radíme aj mikroživiny, a to vitamíny, minerály a enzýmy.

Bielkoviny sú látky zložené z veľkého počtu aminokyselín. Tvoria viac ako 50% hmoty vášho tela. Sú dôležité ako stavebné látky buniek, enzýmy, protilátky, transportné látky, sú súčasťou hormónov, vzniku a prenosu nervových vzruchov. Bielkoviny v strave majú veľkú schopnosť zasýtiť a spomaľujú vstrebávanie cukrov. Preto, ak sa raz za čas rozhodnete ,,zhrešiť“ a dať si niečo veľmi sladké a kalorické, je vhodné túto sladkosť kombinovať s bielkovinami. Ak cvičíte a chcete aby vaše svaly rástli, musíte dbať na dostatočný príjem bielkovín v strave.

Sacharidy slúžia ako hlavný zdroj energie, zásobná látka, ochrana buniek a sú takisto súčasťou hormónov. Veľmi často môžete počuť o delení sacharidov na jednoduché a zložité. Tie jednoduché sú okamžitým zdrojom energie, pretože sa skladajú len z jednej molekuly (preto ich nazývame tiež monosacharidy – napríklad ovocný cukor, glukóza). Energiu vám dodajú ihneď po skonzumovaní, ale nie na dlhý čas. S veľkou pravdepodobnosťou sa nejaká časť z takto prijatej energie premení na tuk a navyše skoro vyhladnete. Ak chcete dlhodobý zdroj energie, jedzte prevažne zložené sacharidy. Keďže sú zložené z väčšieho počtu molekúl, ich vstrebanie vášmu telu trvá dlhšiu dobu. A preto energiu z nich stihnete efektívne využiť. Ako zdroj zložených sacharidov vám odporúčame raňajkovať ovsené vločky.

Tuky sú organické látky, ktoré sú nerozpustné vode. Sú dôležitou súčasťou buniek, ochranou niektorých orgánov, nevyhnutné pre prenos nervových vzruchov. Na to, aby vaše telo dokázalo rozpustiť vitamíny A, D, E a K, potrebuje tuky. Tuky majú najvyššiu energetickú hodnotu (pri spálení 1g tuku sa uvoľní až 38kJ energie), ale zároveň nízku schopnosť zasýtiť. Tuky sú najväčšou zásobárňou energie pre organizmus. Sú ako ,,špajza“, kde si vaše telo odkladá zásoby energie na horšie časy. Ak nechcete mať veľa takýchto tukových zásob, musí byť váš výdaj a príjem energie približne rovnaký.

Niektoré články si môžu prečítať celé len prihlásený užívatelia.

  • Pre zobrazenie kompletného obsahu je potrebné sa prihlásiť.
  • V prípade, že ešte nemáte u nás zriadený používateľský účet, tak sa zaregistrujte.
Kategória: 
Cieľ: 

Vytvoriť nový účet