Potraviny, z ktorých sa chudne? Termický efekt potravín

  • Sharebar

Pravdepodobne ste sa už dočítali, že ak chcete chudnúť a dlhodobo si udržať výsledok, nemáte sa potravinám vyhýbať, ale naopak, musíte si zvyknúť na pravidelnú a častú konzumáciu potravy. Aj vďaka tomu, dosiahnete zrýchlenie bazálneho metabolizmu (vaše telo bude spaľovať v kľude viac energie).

Ďalším dôvodom, prečo nehladovať, je termický efekt niektorých potravín. Na samotné spracovanie potravy organizmus vyvíja určité množstvo energie (na jeho konzumáciu – hryzenie, žúvanie, prehĺtanie, trávenie, transport látok, ukladanie...).

Vo všeobecnosti je známe, že najviac energie vynaloží organizmus na spracovanie bielkovín. O čosi menej práce mu dajú sacharidy a najmenej sa náš organizmus narobí s tukmi. Z tohto pohľadu, by mohli byť tuky najhorším zdrojom energie, keďže nám dodajú najviac kalórií a zároveň na ich samotné spracovanie jej spálime najmenej. Pri bielkovinách sa udáva priemerne 30% energie spálenej z toho množstva, koľko sme ich konzumáciou prijali. To je už celkom pekné číslo :)

Približne 20% - ný termický efekt má ovocie a zelenina s vysokým obsahom vlákniny. Vláknina ako nestráviteľná zložka potravy ,,komplikuje“ prístup tráviacej sústavy k sacharidom, obsiahnutým v ovocí a zelenine, a týmto sa spomínaný termický efekt zvyšuje. V súvislosti s tým, sa hovorí aj o tzv. energeticky negatívnych potravinách. Mnohé druhy zeleniny majú len nízky obsah kalórií, a pri množstve vlákniny sa uvažuje o tom, že by telo pri ich spracovaní mohlo vydať viac energie ako prijať. To nech vás nevedie k záveru, že niektoré potraviny ozaj majú zápornú kalorickú hodnotu. V skutočnosti len výsledok, ku ktorému dospejeme je negatívny. Napríklad taký zeler nám dá toľko práce - kým ho dôkladne pokúšeme, kým sa telo dostane k jeho stráviteľným zložkám, že nakoniec naozaj môžeme uvažovať o tom, či sme nevydali viac kalórií ako sme prijali. Grapefruit je ďalším typickým príkladom ,,energeticky negatívnej“ potraviny.

Čím vieme termický efekt potravín ešte o trochu navýšiť? Niektoré výskumy ukazujú, že pravidelným aeróbnym aj silovým tréningom sa tento efekt konzumovaných potravín zvyšuje.

Ďalšou skupinou potravín napomáhajúcich spaľovaniu je okruh potravín s termogénnym účinkom. Tieto potraviny, alebo prísady mierne zvyšujú telesnú teplotu, čím prispievajú k zrýchleniu metabolizmu. Ak chcete rozdúchať plamene vášho metabolizmu, pridávajte si do jedla chilli, papričky jalapenos, zázvor, či čierne korenie.

Čo si z toho zobrať ?

- ak máme, iba tak chuť mlsať, aj keď sme najedení, dajme si grapefruit, alebo inú potravinu s vysokým termickým efektom (žujme zeler, alebo inú zeleninku) - ku každému jedlu si pridajme zeleninu

- ak dobre tolerujeme koreniny, nebojme sa ich, a zaraďme ich do jedálnička

Niektoré články si môžu prečítať celé len prihlásený užívatelia.

  • Pre zobrazenie kompletného obsahu je potrebné sa prihlásiť.
  • V prípade, že ešte nemáte u nás zriadený používateľský účet, tak sa zaregistrujte.
Kategória: 

Vytvoriť nový účet