Prečo nám tak veľmi chutí ?

  • Sharebar

Otázka prečo máme jedlo radi, Vám možno znie zvláštne, veď jedlo je základom nášho fungovania v každodennom živote. Tvorí spolu s tekutinami základňu nášho rebríčka potrieb. Ak by sme nemali dostatok potravy, asi by nás netrápilo, ako vyzeráme v danom oblečení. Myslím, že čitatelia tohto článku neriešia problémy nedostatku potravy. Práve to, nám dáva priestor sa podrobnejšie zaoberať podstatou nášho maškrtného Ja.

Pocity hladu a sýtosti ovplyvňujú 2 centrá v mozgu, v oblasti štruktúry zvanej hypotalamus. Tieto 2 centrá spolu navzájom komunikujú a vymieňajú si rôzne dôležité informácie. Ak dlhšie nezjeme žiadne jedlo, čiže telu nedodáme žiadnu energiu, klesne nám hladina glukózy (hladina cukru v krvi).

Ak sa do centra sýtosti v hypotalame dostane informácia o nedostatku glukózy, aktivuje sa centrum potravy. Výsledkom mnohých procesov v CNS je to, že sa cítime hladní.

Stúpnutie hladiny glukózy po jedle, je signálom pre náš mozog, že by sme sa mali začať cítiť sýti.

Problémom jedál s vysokým glykemickým indexom (to sú väčšinou tie ,,zakázané“ - práve tie, ktoré nám chutia najviac) je veľmi rýchle zvýšenie a následný pokles glukózy v krvi. Podobne rýchlo pocítime pri tom príval energie a následne jej zníženie. Nielenže po krátkom čase máme chuť zaľahnúť do postele, ale máme i 100 chutí si do nej so sebou vziať ďalšiu maškrtu. Jednoducho zas rýchlo vyhladneme, i keď energetická hodnota jedla mohla byť pomerne vysoká. Mnoho ľudí sa snaží zlegálniť si svoje maškrtenie umelými sladidlami. Keďže majú sladkú chuť, ale prakticky nulovú kalorickú hodnotu, môžu sa na prvý pohľad javiť, ako výborné riešenie. Ako inak, aj tu existuje jedno ,,ALE“. Takže bolo by to výborné riešenie, ALE: Po konzumácii takýchto potravín, telo dostane impulz ku spracovaniu cukru. Ten však chýba, tak mozog vysiela signály, ktoré len vyvolajú ďalšiu chuť do jedla. Preto ochucovanie umelými sladidlami, nemusí byť až takou dobrou voľbou. Spôsobuje podobne to, že o malú chvíľu máme ešte väčšie nutkanie zjesť niečo hriešne sladké a tentoraz už pravdepodobne siahneme po riadnom cukre, prípadne ostaneme naďalej blúdiť v začarovanom kruhu umelých sladidiel.

Centrum sýtosti je ovplyvnené množstvom ďalších faktorov, ako je napr. zvýšenie rozpätia žalúdka, o ktorom sa signál do mozgu dostane zhruba 20 minút po prijatí potravy. Bandáže žalúdka sú založené na princípe nielen ,,aby sa mi do žalúdka zmestilo menej“, ale aj na princípe ,,žalúdok sa už rozpína, čo znamená že som sýty“.

Neodmysliteľne dôležitou látkou, ktorá ovplyvňuje naše pocity zasýtenia (,alebo skôr uspokojenia jedlom) je dopamín. Vylúčenie tejto látky nám prináša pocity blaženosti, eufórie, šťastia. Tieto emócie prežívajú vo veľmi intenzívnej forme aj závislí na ,,tvrdších“ drogách, po užití svojej dávky. Vylúčenie dopamínu je jedným z dôvodov, prečo hovoríme, že sme závislí na sladkostiach, alebo závislí na jedle. V skutočnosti sme závislí na pocitoch, ktoré v nás konzumácia jedál vyvoláva. Teraz si možno mnoho z vás povie, že sklony k prejedaniu sú ospravedlniteľné ,,gurmánstvom v krvi“. Asi vás sklamem. V štúdii uverejnenej v roku 2008 v magazíne Science prišli vedci na to, že niektorí ľudia, a to spravidla obézni, majú v mozgu menej receptorov dopamínu. Zjednodušene povedané, na to, aby aktivovali dostatok dopamínu potrebujú zjesť viac. Práve preto, že jedenie im neprináša dostatočné pocity uspokojenia a šťastia, majú tendenciu vyhľadávať niečo ďalšie. V domnienke, že práve kalorické jedlá (sladkosti, mastné jedlá) ich konečne uspokoja (napr. fast foods z Mac Donald), majú tendenciu vyhľadávať práve tieto pochutiny stále viac a viac. No dostatočné uspokojenie stále neprichádza.

Takže, ak aj vy sa radíte medzi týchto nešťastlivcov, filozofia "každý deň len kúsok čokolády" pravdepodobne nebude u vás účinkovať. Lepším riešením sa v tomto prípade javí zmena celkového postoja a myslenia. To budete potrebovať pri tom, ako pojedanie čokolády úplne vyradíte zo svojho života. Jeden z hlavných protagonistov spomínanej štúdie, Dr. Stice, tvrdí, že ak vyradíte potraviny tohto typu (napr. sladkosti) úplne zo svojho jedálnička, po nejakom čase už baženie po tomto zdroji slasti bude oveľa slabšie, až úplne vymizne. Inak povedané, odvyknete si od dobrôtok, tak ako si závislí na drogách s množstvom pevnej vôle odvyknú užívať drogy. Netvrdím, že to bude jednoduché. Aspoň pomôckou pre vás bude, ak si nájdete činnosti, ktorými budete vypĺňať svoj voľný čas. Teda najmä vypĺňať čas, kedy je k dispozícii zdroj potravy a zároveň vy ste k dispozícii pre jeho likvidáciu. Zamestnajte sa športom, vychádzkami, upratovaním, nakupovaním, či surfovaním po internete. Zamestnajte svoje ruky listovaním v knihách, lúštením krížoviek. Keď plánujete svoj voľný čas stráviť hodinou surfovania po internete, pripravte si k tomu nejaký zdravý long-drink – v podobe obrovskej šálky zeleného čaju, vody osvieženej citrónom s trochou mäty, alebo cafe latte. Dámy popri pozeraní TV zamestnajte svoje ruky napr. lakovaním nechtov. :)

Skrátka....Ako si teda máme pomôcť ?

  • Nájdite si iné prostriedky k vylúčeniu svojho dopamínu (dobrá hudba, šport, sex, ...alkohol a drogy nie:-)...)
  • Zamestnajte sa
  • Zmeňte celkový prístup – študujte literatúru o zdravom stravovaní, čo vám napomôže k zmene postoju
  • Robte to pre seba, nie pre iných, a to si aj uvedomujte
  • Snažte sa zabudovať nové poznatky a postoje do svojho životného štýlu (zdravá strava, i pohyb)
  • Jedzte pomaly, naberajte si malé sústa
  • Ak sa chystáte predsa len zhrešiť :
  • Sladkosti voľte tak, aby mali aspoň nejaký význam (výživovú hodnotu) – napr. puding, proteínové tyčinky, mliečno – banánový shake s trochou medu, celozrnné koláčiky (na našej stránke nájdete množstvo receptov.

http://www.mojaforma.sk/products/cokoladovy-zakusok/

http://www.fitrecepty.com/

http://fitness-recepty.sk/fit-recepty/dezerty-a-pote%C5%A1enia/muffiny

http://fitnessrecepty.sk/

  • Ak ste hladní, dbajte na to, aby vaše jedlo obsahovalo dostatok bielkovín, komplexných sacharidov, a správny pomer zdravých tukov
  • Rýchle cukry kombinujte s bielkovinami a vlákninou (napr. džem a jogurt alebo celozrnné pečivo)

 

Zhrnutie

Jedlo ako základná ľudská potreba

Signály že máme ,,dosť“                   
Dostatok energie
Rozpätie žalúdka
Príjemné pocity                                                     

Zmena stravovacích návykov

Zmena celkového prístupu a životného štýlu

Aktívny životný štýl, koníčky

Šport, veľa pohybu

Niektoré články si môžu prečítať celé len prihlásený užívatelia.

  • Pre zobrazenie kompletného obsahu je potrebné sa prihlásiť.
  • V prípade, že ešte nemáte u nás zriadený používateľský účet, tak sa zaregistrujte.
Kategória: 
Cieľ: 

Vytvoriť nový účet