Prečo priberáte zo vzduchu alebo pár slov o bazálnom metabolizme

  • Sharebar

Už ste počuli o tzv. bazálnom metabolizme? Čo to je a aký význam má pre Vás vedieť o tom, ako funguje? Čítajte a dozviete sa…

Bazálny metabolizmus (ďalej BM) je minimálna úroveň metabolickej činnosti organizmu pri ideálnych vonkajších podmienkach, telesnej a duševnej aktivite, ktorá je vynaložená na udržanie základných životných funkcií. Ako sa hovorí, nič nie je zadarmo, a tak dokonca aj pri dýchaní, musí naše telo vynaložiť istú energiu. Na to, aby tvoj mozog dokázal fungovať (,aby si si uvedomoval, čo sa deje okolo teba, videl, počul, cítil…), ale i na to, aby ti krv prúdila v žilách, potrebuješ zmetabolizovať isté množstvo energie.

Toto množstvo energie bude individuálne, závisiace od pohlavia (u žien je hladina BM o 5 až 7 % nižšia ako u mužov), veku, individuálnej hladiny hormónov štítnej žľazy a katecholamínov, genetických predispozícií, stravovacích návykov, každodennej miery stresu, zdravotného stavu . Energetická spotreba sa zvyšuje i pri tehotenstve, dojčení, či užívaní istých látok (kofeín, amfetamín) a vieme ju ovplyvniť i množstvom pohybu z dlhodobého hľadiska.

Počuli ste už hlášku: ,,Priberám už aj zo vzduchu!’’ ? Hodnota BM je ovplyvnená nielen vrodenými faktormi, no vieme si ju ovplyvniť i našim správaním, či životosprávou.

Na základe Vášho bazálneho metabolizmu si viete stanoviť úroveň energetického príjmu, ktorá je pre Vás optimálna na to, aby nevznikol energetický prebytok, ale ani nedostatok. Zjednodušene povedané, keď chcete chudnúť, musí byť Váš energetický príjem nižší ako výdaj, no stále musí prevyšovať istú hranicu, a to je hladina tvojho BM. Čo ak túto hladinu neprevýšite? Keďže Vaše telo má ‘’vlastný rozum’’, a riadi sa základnými inštinktmi, medzi ktoré spadá i potreba prežitia, snaží sa prežiť tak, že si jednoducho začne robiť zásoby na horšie časy. Vníma energetický nedostatok ako ohrozenie, a obáva sa, že toto ohrozenie bude pretrvávať. Výsledkom bude zníženie bazalného metabolizmu, telo sa snaží energiou šetriť. Preto výsledkom takzvaných hladoviek, alebo nepravidelného stravovania, vynechávania jedál je jojo efekt (po nabehnutí do normálneho režimu telo chudne ťažšie a priberá ľahšie).

Svoju individuálnu hodnotu BM si môžte vyrátať podľa nasledujúceho vzorca (podľa Mira Veselého):

Pre ženy:

  • 18 – 30 ročné
    [(0,062 x hmotnosť v kg) + 2,036] x 1000
  • 30 – 60 ročné
    [(0,034 x hmotnosť v kg) + 3,538] x 1000
  • nad 60 ročné
    [(0,038 x hmotnosť v kg) + 2,755] x 1000

Pre mužov:

  • 18 – 30 rokov
    [(0,063 x hmotnosť v kg) + 2,896] x 1000
  • 30 – 60 rokov
    [(0,048 x hmotnosť v kg) + 3,653] x 1000
  • nad 60 rokov
    [(0,049 x hmotnosť v kg) + 2,459] x 1000

Výpočtom získate hladinu BM v kJ, no ak ťa zaujíma tvoj skutočný denný energetický výdaj, musíš prirátať i fyzickú aktivitu.

 

Takže dosť bolo teórie, žiada sa zopár praktických odporúčaní na záver:

Čo naštartuje a zrýchli tvoj bazálny metabolizmus?

pravidelné a primerané stravovanie (jedenie často, no v malých dávkach)

zvýšenie pomeru svalovej hmoty v tele

vysoký príjem tekutín

dostatočný príjem vlákniny a bielkovín

Čo ho naopak spomalí?

vynechávanie jedál (obzvlášť kritické sú raňajky)

akékoľvek hladovky a super-obmedzujúce diéty (pretože vždy idú pod hladinu BM, čím telo nabieha na šetriaci režim)

nekvalitný spánok alebo jeho nedostatok

nedostatok svalovej hmoty a testosterónu (aj preto je silový tréning-posilňovňa najefektívnejším spôsobom ako dlhodobo schudnúť)

niektoré lieky a prípravky založené na hormonálnej báze

slabý pitný režim

Niektoré články si môžu prečítať celé len prihlásený užívatelia.

  • Pre zobrazenie kompletného obsahu je potrebné sa prihlásiť.
  • V prípade, že ešte nemáte u nás zriadený používateľský účet, tak sa zaregistrujte.
Kategória: 

Vytvoriť nový účet